הכר האתר   למה כדאי?   260+ תחקירים חשובים לבחירה
יום ראשון 15 ספטמבר 2019  
חפש תחקיר    
    
  דף הבית
   
אודותינו צור קשר  

הבולטים באתר pCon
  התחקיר השבוע  
  בלוג העורך  
  להכיר טכנולוגיות  
  pConTop  
  pConTip  
  אתרים נבחרים  
  הכרזה מועילה  
  טיפים שימושיים  
  סרטונים מומלצים  
  תחקיר דוגמא  
המחשוב בארץ
  גוגל ניוז  
  דיילי מיילי  
  דה מרקר IT  
  גלובס  
  כלכליסט IT  
  קפטן אינטרנט  
  Ynet  
  NRG טכנולוגיה  
  וואלה טק  
  News1 - מחשבים  
המחשוב בעולם
  Google News  
  CNET  
  CIO  
  CIOInsight  
  ZDNet  
  InformationWeek  
  Computerworld  
  eWeek  
  itworld  
  Yahoo!  
קריירה
  דה מרקר קריירה  
  גלובס קריירה ויזמות  
  כלכליסט קריירה  
  CIO Careers  
  CIOInsight Careers  
  CIO U C&S  
  I.W - Global CIO  
  TechRep. Careers  
  CNN Careers  
  forbes Careers  
תשתיות
  ERP.ORG.IL  
  אנשים ומחשבים  
  InfoWorld  
  Virtualization.com  
  CIO-Virtualization  
  IW - Cloud  
  database  
  CRM Daily  
ניידות וסלולר
  סלולרי  
  GSM-Israel  
  גאדג'טי  
  חורים ברשת  
  אנשים ומחשבים  
  CIO - Mobile  
  silicon.com/Mobile  
  CNET Smartphones  
  Coolsmartphone  
  pocketnow.com  
רשתות חברתיות
  חורים ברשת  
  אקטיב & מרקטינג  
  ZVAGELSKY  
  Alltop  
  Mashable  
  SocialMedToday  
  SocialMedExam  
  TechNewsWorld  
  SocialNetWatch  
  CIO- Web 2.0  
תוכנה
  קפטן אינטרנט  
  I.W - Software  
  אנשים ומחשבים  
  וואטצאפ  
  ניוזגיק - פיתוח  
  BetaNews  
  developer  
  SoftwareDevNews  
  .net magazine  
  The Register  
לאינדקס השימושי של pCon סגור שימושון

  בלוג העורך

ניסוי חברתי מרתק עומד לצאת לדרך. עיקרו כניסת טכנולוגיה חדשה שעתידה לשנות את חיי רבים מאיתנו. הכוונה היא למכמונות המהירות הדיגיטליות. האם באמת צפויה ירידה דרמטית במספר תאונות הדרכים או שאולי מדובר בשיעור חשוב לכל מי שמטמיע טכנולוגיות בהיקף רחב? הלוואי שאטעה!
 
הלוואי שאטעה!
ניסוי חברתי מרתק עומד לצאת לדרך. עיקרו כניסת טכנולוגיה חדשה שעתידה לשנות את חיי רבים מאיתנו. הכוונה היא למכמונות המהירות הדיגיטליות. האם באמת צפויה ירידה דרמטית במספר תאונות הדרכים או שאולי מדובר בשיעור חשוב לכל מי שמטמיע טכנולוגיות בהיקף רחב?
26/08/2010

תגיות:   אבטחה |






הלוואי שאטעה.

שורה של כתבות באתרי האינטרנט הגדולים, בתקופה האחרונה, הניעו גם אותי לחשוב על יישומה של מערכת טכנולוגית חדשה שעתידה להיכנס לשימוש נרחב בחודשים הקרובים. מדובר במערכת מכמונות המהירות החדשה.

מאחר ולא אחת אני "מסתכן" בהערכות ותחזיות, בחרתי גם הפעם להציג את ה"ניחוש" שלי. בשונה ממרבית הפעמים, הפעם הייתי רוצה בכל ליבי, שתחזיתי תתבדה!

כיוון שמדובר בטכנולוגיה חדשה (לפחות בארץ) שתהיה לה השפעה ישירה ועקיפה על חייהם של מיליונים, וכמומחה טכנולוגי ותיק, אני רוצה להציע מספר נקודות הסתכלות, אשר אינני בטוח שהובאו במשקל הראוי, בחשבון הכולל של קבלת ההחלטה לפריסת מערכת המכמונות החדשה. יותר מזה, אני רוצה להציע מספר נקודות למחשבה, למנהלי מידע שעומדים להטמיע טכנולוגיה חדשה.

אקדים ואומר כי לדעתי, כל פגיעה באדם ובמיוחד כאשר מדובר בהצלת חיי אדם, היא דבר שמצדיק לא אחת, צעדים שאינם נוחים. אני גם רוצה להדגיש כי ניתן להסתכל על הדברים באור אחר. אולם, לאור ניסיוני הטכנולוגי והכרת המציאות הישראלית, אני חושש כי הטמעת הטכנולוגיה החדשה, ובמיוחד באופן שבו היא מיושמת, ספק אם תתרום למטרה שלשמה היא הוגדרה. יותר מזה, יתכן שהמערכת החדשה, לא רק שלא תוריד את היקף התאונות ומספר הנפגעים, אלא היא גם עלולה לגרום לתופעה הפוכה - של גידול במספר התאונות וגידול במספר הנפגעים! במקביל היא עלולה ליצור רגשות אנטגוניזם מיותר, כלפי נושא שחשוב ומשמעותי לכולנו - המלחמה בתאונות הדרכים.

חשוב לי להדגיש כבר בהתחלה, כי אינני מסתייג מעצם השימוש במצלמות לאכיפת מהירות, אני כן מעיר לגבי חשיבות הדרך שבה תופעל המערכת החדשה.

תועלת מפוקפקת?

לפני כחודש, הציג גיל מלמד ב-NRG את השאלה - האם מדובר במסחטת כספים או כלי הרתעה יעיל? בכתבה הוא מספר כי גם בבריטניה, שמשמשת המודל העיקרי ליישום, מצאו כי קצב הירידה בתאונות הוא נמוך מהקצב העולמי של צמצום בתאונות הדרכים. זאת בגלל שההשקעה במצלמות נעשתה על חשבון השקעה בתשתיות.

הוא ממשיך ומספר כי ניסוי שעשתה הממשלה הבריטית באזור העיר סווינדון שבו הוסרו המצלמות והשקיעו יותר בתשתיות, שילוט והסברה, הראה שלא חל שינוי בנספר הנפגעים. לכן החליטה ממשלת בריטניה, לקצץ בהשקעה לנושא מ-77 מיליון ליש"ט ל-56 מיליון ליש"ט לטובת פעילויות אחרות. כמו כן הוחלט לא להציב מצלמות חדשות ולהפסיק את פעולתן של מאות מצלמות.

דוגמא אחרת שהוא מביא, ממדינת אריזונה בארה"ב. בה קבוצת אזרחים הצליחה לשכנע לאחר שנתיים וחצי של פעולת המצלמות בכבישים המהירים, כי מדובר במסחטת כספים ללא כל תרומה בטיחותית. לכן החליטה המושלת להפסיק את הפעלת המצלמות בכבישים בין עירוניים ולהגבילן לערים ולעיירות.

דובי בן גדליהו בגלובס טוען בכתבה עדכנית, כי מדובר בעוד דרך לחלוב אותנו. המצלמות לא יורידו עבריינים מהכביש. לדבריו אכיפת המהירות היא "ביזנס" שנמדד על פי יכולתו להביא הכנסות. לעומת זאת אכיפת עבירות חמורות עולה יותר ומכניסה פחות. הוא ממשיך וטוען כי גם המשטרה מאשרת כי יש עבירות חמרות יותר (אי-שמירת מרחק, אי עצירה בתמרור עצור וכדומה) ובנוסף מדובר דווקא בכבישים המהירים שבהם יחסית להיקף התנועה יש מעט תאונות. טענתו העיקרית היא כי המצלמות ילכדו בעיקר נהגים שייסעו 110 או 120 קמ"ש ואילו ה"עבריינים" הכבדים ימצאו כבר את הדרך להסתדר.

שרון ביידר בכלכליסט מציג את הנושא באור פרקטי והוא מפרסם את המיקום הצפוי של המצלמות לטובת כל בעלי ה-GPS.

גם אם יש לא מעט מומחים שחושבים אחרת, וגם אותם מצטטים הכותבים, קשה להתווכח עם אלה שרואים במערכת החדשה עוד דרך לגבות מיסים, יותר מאשר כלי אמיתי למלחמה בתאונות הדרכים.


הלקח הטכנולוגי

באשר ליישום הטכנולוגי וכמי שממליץ למנהלי מחשוב להטמיע טכנולוגיות חדשות, אחד הכללים שאני חוזר עליהם שוב ושוב, הוא הכלל שכאשר מדובר בטכנולוגיות חדשות ויקרות שיש להן השפעה על הרבה אנשים, הדרך הנכונה לעשות זאת היא להסתכל בהתחלה על התמונה הכוללת, ורק לאחר שמשוכנעים בדרך, לבצע פיילוט בהיקף קטן, לבחון את התוצאות, ורק אז להחליט איך להמשיך.

למרות הטענות כי מדובר במערכות שהוכיחו עצמן בארצות אחרות (ולמרות הנתונים שמביא גיל מלמד ב-NRG), הייתי מציין את האופי הייחודי של הנהג ישראלי, שאינו מורגל יתר על המידה בציות עיוור לחוק, ולכן, אני מסופק עד כמה ניתן ללמוד על התועלת הצפויה ממערכות כאלה.

לאור ניסיון של 35 שנים, למדתי כי יישום טכנולוגיות חדשות הוא פעולה מורכבת עם רמת אי וודאות גבוהה. כאשר מדובר בטכנולוגיות שיש להן השפעה על הרבה אנשים, יש אפקטים מסדר שני ושלישי (תוצאות שבהן דבר גורר דבר), שלא ניתן לצפותם מראש. המציאות לבדה, היא זאת שמעלה אותם על פני השטח.

לכן, רק פיילוט מבוקר, שיטתי והדרגתי, שנעשה במקום
 פרסומת
שבו התרומה תהיה משמעותית ובליווי מדידות צמודות, יכול לסייע לבחון האם הטכנולוגיה אכן משרתת את המטרה שלשלמה היא הוטמעה, ולא שמדובר ב"פיל לבן" במקרה הטוב או טכנולוגיה שגורמת נזקים במקרה הגרוע.

דוגמאות להמחשה

אפשר לתת כמה וכמה דוגמאות שבהן המכמונות החדשות, יביאו דווקא להגדלת מספר התאונות ולא להפחתתן. אתאר שתי דוגמאות בולטות. בשני המקרים מדובר על תוצאה של מידע מוקדם שיהיה לחלק מהנהגים ולחלק אחר יהיה חסר. הגורם השני, הוא טווח השונות הרחב של תגובות אנשים, לאירועים לא צפויים.

הדוגמא הראשונה מתייחסת למכמונות המהירות שיהיו פרוסות בכבישים. מאחר ולחלק מהנהגים יהיה מידע מוקדם עליהם באמצעות מכשירי ה-GPS, סביר שרבים מהם יאטו מראש את מהירות נסיעתם, עוד לפני שהמכונות יראו. אלה שלא יהיו מודעים לצפוי, עלולים להיות מופתעים במיוחד במקרה של האטה פתאומית, ובעקבות זאת נתחיל לראות יותר ויותר סיטואציות של תאונות שרשרת.

סוג התאונות השני יהיה בחציית רמזורים שבהם יש מצלמות. כאן עיקר הבעיה טמון בתחום הגבולי שבו הרמזור מתחלף לצהוב או ירוק מהבהב, ובמיוחד כאשר הצומת לא תמיד פנויה במלואה. במצבים אלה, יהיו כאלה שיעדיפו לעשות בלימות פתאום, כדי להימנע להיכנס לצומת, אלה שאחריהם שלא יהיו מוכנים לכך, והם עלולים שלא להספיק להגיב בזמן, בגלל אי שמירת מרחק לא מספקת, ושוב אנו עתידים לראות מספר גדל של תאונות.

כמו כל עם ישראל, אשמח אם יתברר כי אכן נראה ירידה תלולה במספר התאונות. אשמח בכל ליבי לגלות שאני הייתי זה שטעה.

על אפקטים מסדר שני ושלישי

אם להרחיב במקצת את היריעה, אני רוצה להסביר למה אני מתכוון כאשר אני אומר כי יש לבחון אספקטים מסדר שני ולשלישי. בשני אלה אני מתכוון לתופעות לוואי שיהיו להכנסת המצלמות הדיגיטליות לחיינו. הדברים יתבטאו בין היתר בהגדלת המתח והלחץ שמקטינים את יכולת התפקוד של הנהגים. לאלה כך מראים מחקרים רבים, יש השלכות בריאותיות והשלכות אחרות ארוכות טווח (כך למשל הגדלת רמת הלחץ הבסיסית של מאות אלפי נהגים, יכולה להתברר לאורך זמן כגורם שמקצר חיים ולהביא להגדלת שיעור התמותה במדינת ישראל - האם גם במקרה זה המחיר כדאי?)

אפקט משמעותי אחר הוא התחושה שהולכת ומתעצמת של אובדן הפרטיות. יותר ויותר אנו נמצאים חשופים למעקב מתמשך של גורמים ממשלתיים (עין ערך מאגר המידע הביומטרי) או אפילו החשש להיות מצולם במקום שלא היינו רוצים שידעו עליו, ולמצוא את התמונה בפייסבוק של מישהו אחר, מספר ימים לאחר מכן. לכן עולה השאלה עד כמה תתרום מערכת חדשה שמחזקת את החששות והפארנויה של רדיפה אחרינו, במדינה שאמורה להיות חופשית?

אז מה בכל זאת היה צריך לעשות?

מכיוון שאני מעלה את הנושא כמשל ללקח טכנולוגי למנהלי מידע, תשובתי היא פשוטה - עושים פעולות שבאמת מקדמות את המטרה, בהסתכלות כוללת ובאופן הדרגתי. כך למשל חשיבה יצירתית והסתכלות כוללת כמו למשל הכרזה על הרכבת כמוביל לאומי והשקעה ביותר רכבות, יכולה להביא להקטנת השימוש במכוניות פרטיות, הקטנת הצפיפות והקטנת מספר התאונות. דהיינו לא תמיד צריך לחפש רק טכנולוגיות חדשות אלא עדיף להתמקד במטרות.

פתרון אחר, שכן מנצל את טכנולוגיות המידע ויכול היה לתרום משמעותית להפחתת התאונות, היה עידוד לאומי של עבודה מרחוק ובמיוחד עבודה מהבית. רבים מאיתנו עושים את מרבית העבודה מול מחשב שמחובר לרשת. המחשב יכול להיות במקום העבודה או בבית. מתן גמישות לעובדים וצמצום הצורך לנסוע לעבודה ואפילו הפחתת מספר הימים בשבוע, יאפשר להפחית את העומס בכבישים, יצמצם את מספר כלי הרכב ובאופן טבעי גם את מספר התאונות.

אדגיש כי מדובר כאן רק בשתי דוגמאות. עם קצת מאמץ יצירתי ניתן למצוא עוד דרכים נוספות רבות.

ההמלצות שלי

שני הלקחים האופרטיביים, שאני הייתי מציע לכל מנהל מידע להפיק מ"הניסוי החדש" הם: לפני הטמעת כל מערכת מידע מורכבת, ובמיוחד בכזאת שמעורבת באנשים רבים, להסתכל על מכלול החלופות בראיה רחבה ובמיוחד להתמקד בהפקת לקחים מניסויים שכשלו. הלקח השני הוא, להתחיל בניסוי פיילוט מבוקר, במקום שבו המערכת לא תעורר אנטגוניזם מרבי.

לכל נהג באשר הוא הייתי מציג לנהוג כחוק ויותר מזה לפחות בתקופה הקרובה שבה תתחיל המערכת לפעול, לנהוג במשנה זהירות, לאור הדוגמאות שהזכרתי.

לגורמים המוסמכים הייתי מציע להפעיל את המצלמות באופן כזה שילכוד את העבריינים הכבדים ולא נהגים שחטאו ב-10 או 20 קמ"ש מעל המותר. אזכיר כי בכבישים המקבילים באירופה, לכבישים שבהם מוצבות המצלמות החדשות, המהירות המותרת מגיעה ל-130 קמ"ש ויותר.

כך או כך, אני רוצה לסיים כפי שהתחלתי. בכל ליבי אני רוצה לראות ירידה תלולה במספר התאונות ויותר מזה במספר הנפגעים. האם המערכת החדשה אכן תביא לתוצאה המוצהרת ולא לגלים של מרירות ואנטגוניזם כנגד מלחמה בנושא מוצדק? אני מסופק.

הלוואי שאטעה.




  המלץ
לחברים
    
קבל עידכונים RSS    FACEBOOK          TWITTER

 
   הקודם  דרג וצפה בתוצאות  4  5  6  7  8  9  10 הבא   
 

רוצים תוכן שימושי בעל ערך?!...
תוכלו לקבל זאת כאן ובחינם!


הצטרף ל-pConTip

ותקבל את הטיפים והסרטונים הכי טובים שיש ובחינם!

ניוזלטר שבועי קצר וחינמי, מביא המלצות למאמרים, תוכנות מועילות, קיצורי דרך שימושיים, פרשנות לחדשות מרכזיות וסרטונים ייחודים, על הטכנולוגיות הכי מרתקות שיש היום.

הכנס עכשיו את שמך והמייל, ולחץ על כפתור " לחץ כאן ועכשיו "



דוא"ל
שם
  תגובות
  הוסף תגובתך
שם:
תגובה:
 הוסף
 נקה

1. Addriene    29/12/2011 בשעה 18:3

Now I know who the braniy one is, I`ll keep looking for your posts.

  עוד בבלוג העורך
התפרסם ב-4/9התפרסם ב-7/8התפרסם ב-5/6 לריכוז הארכיונים
לאן ממשיכים עם הטכנולוגיה? ואיך ליצור חזון מקצועי בהיר ומדויק?מהן מנהרות הסייבר ואיך להתמודד איתן?איך להמחיש את תרומת המחשוב? לארכיון הבלוג

  קצר ולעניין
שדרוג השליטה ובקרת המובייל



לצפייה בסרטון בפחות מ-2 דקות - לחץ כאן


  מידע נוסף

מה תקבל במסגרת שרות pCon?

pCon מסייע למנהלי מידע ומקבלי החלטות מחשוב:

למנהלי מידע שרוצים לקדם חדשנות, לחסוך בהוצאות, להגן טוב יותר על המידע הארגוני, שירות pCon, מאפשר לקבל ריכוז מתומצת, של סיכום מאמרים ודברי מומחים, על חידושי טכנולוגיות המידע החדשות, תוך מיקוד בהיבטי מפתח החשובים למנהלי מידע. אלה כוללים: מגמות, שימושים, עלויות ומחירים, שיקולי בחירה, חלופות בשוק, דברי מומחים, טיפים, המלצות מעשיות ליישום, בעיות וקשיים צפויים, הפניות למקורות נבחרים וסרטוני המחשה.

הייחוד של pCon הוא בתמצות קצר וברור של מידע מקצועי שימושי, רלוונטי ובר יישום, שהכי מעניין וחשוב למנהלי מחשוב בישראל. למשל: מחשוב ארגוני, מעמד המנמ"ר, תקשורת, אינטרנט ארגוני, אבטחת מידע, Mobile, אחסון, וירטואליזציה, BI, ביג דטה, מחשוב ענן, תשתיות, דטה סנטר, תוכנות שימושיות, פיתוח, ניהול יעיל, חידושים טכנולוגיים. 

למידע נוסף על מאות רבות של טכנולוגיות שסקרנו בשנים האחרונות

www.pcon.co.il/DB

השירות והאתר סוקרים מערכות, מוצרים ושירותים של החברות המובילות בענף כמו: IBM, HP, מיקרוסופט, EMC, VMWare, NetApp, סימנטק, אורקל, אינטל, גוגל, אפל, פייסבוק, CA וכן סטארט-אפים וחברות חדשות ולא מוכרות.

 למידע מקצועי בחינם - www.pcon.co.il/Free   לפרטים - טל' 03-9667939 ו- info@pcon.co.il


  המלץ לחבר
ואהבת לרעך כמוך...

אם לא מצאת שירות זה כשימושי, בבקשה ספר לנו. אם אתה כן נהנה מהשירות שתף חברים שגם להם הוא יכול לעזור. תחשוב על החיוך, הסיפוק, ההרגשה הטובה, כשגם רעך ייהנה כמוך והמלץ עכשיו.


 pConTop
המלצות למנהלי מידע
הכי מעניין וחשוב במחשוב
פרשנות מעשית והכוונה לנושאי מפתח


כדי להתעדכן מדי שבוע במשמעויות המעשיות של החדשות החשובות, וכן לדעת מה הם נושאי המפתח המרכזים בענף? מלא את פרטיך עכשיו ותקבל מדי שבוע ניוזלטר קצר וחינמי!
דוא"ל:
שם:

כן ,שלחו הגיליון
*לא נעביר המייל לגורם אחר!
**תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

 ערוץ סרטוני pCon ביוטיוב
 משרות הייטק בשיתוף AllJobs
 pConTip
הטיפים והסרטונים
הכי טובים שיש!
המלצות * חידושים * קיצורי דרך


חינם! הרשם לניוזלטר שבועי קצר, של טיפים שימושיים ומסקרנים ולקט המלצות על סרטוני החידושים הטכנולוגיים הכי מרתקים שיש. הרשם עכשיו.

דוא"ל:
שם:

כן ,שלחו הגיליון
*לא נעביר המייל לגורם אחר!
**תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

   תוכן לפי נושא
 
    אבטחה
    אינטרנט
    חומרה
    יישומים
    ניהול
    סלולר
    עובדים
    עסקים
    שירותים
    תוכנה
    תקשורת
    תשתיות
 מודעות דרושים
 איך להתעדכן וליצור קשר
RSS התעדכן ב-RSS
RSS התעדכן ב-Google+
FACEBOOK התעדכן בפייסבוק
in התעדכן בלינקדין
TWITTER להתעדכן ביוטיוב
TWITTER התעדכן בטוויטר
TWITTER צור קשר במייל
 
©כל הזכויות שמורות | אודותינו | צור קשר | פרסם אצלנו | תנאי שימוש | מפת האתר | דף הבית
לפרופיל ה Google+ | מה דעתך? | מדיניות פרטיות | RSS  | | לימודי מדעי המחשב