חוק "ניתוק זיקה" נועד לאפשר למנוי לקבל הטבות (החזר על הרכישה) למכשירי סלולר שלא נרכשו אצל ספק הסלולר בו הוא מנוי. האם חוק זה יכול לסייע לחסוך בהוצאות ולצמצם את קנסות היציאה במעבר מספק סלולרי א' לספק סלולרי ב'?
10/09/2011
תגיות:
אחת הרפורמות העדכניות ומעוררות העניין של שר התקשורת בשנה החולפת מופיעה תחת הכותרת: "יצירת שוויון במתן הטבות ע"י חברות הסלולר". המשרד הציג את ההישג הצרכני בדבר "ניתוק הזיקה" בין שירותי הסלולר וההטבות הניתנות ללקוחות, לבין רכישת מכשיר הסלולר. לפי מתווה הרפורמה הזו נקבע, שלקוח הרוכש מכשיר באופן פרטי, שלא דרך מפעיל הסלולר אתו הוא חתום על הסכם, מכשיר הקיים ברשימת המכשירים הנמכרים ברשת ספק הסלולר הזה, יקבל אצל ספק הסלולר את אותן הטבות בדיוק ואותם תנאים שמקבל מנוי המחדש הסכם, או מנוי חדש הרוכש את אותו מכשיר מספק הסלולר. המדובר ברכישה של מכשיר סלולר מיבואן פרטי (או בחו"ל), כשבמרבית המקרים המכשיר זול כדי מחצית ממחיר ספק הסלולר, או שהלקוח מגיע עם מכשיר שנרכש אצל ספק סלולר מתחרה. דהיינו: הזיכויים הכספיים, שהלקוח מקבל בגין רכישת זמן אוויר ושאר שירותי הסלולר, אשר מקזזים את עלות רכישת המכשיר אצל ספק הסלולר בתשלומים, יינתנו ללקוח בין אם הוא רכש את המכשיר אצל ספק הסלולר ובין אם לאו. מיד נחשוף אם אכן זו המציאות.
"חוק ניתוק זיקה" מבטיח שוויון מלא, שהחל ב- 1/11/09, במתן הטבות ללקוחות חברות הסלולר, בין אם הלקוח רכש את המכשיר בחברה הסלולרית ובין אם הגיע אליה עם מכשיר משלו. החל מתאריך זה, לקוח המעוניין לעבור לחברה אחרת ולפתוח את ההסכם הסלולרי, ולא עשה זאת בשל הזיכויים הכספיים אותם הוא מקבל בגין צריכת זמן אוויר ואשר מקזזים את התשלום החודשי עבור המכשיר, לא יצטרך לשקול שיקול זה ויוכל להמשיך ליהנות מהזיכויים בחברה החדשה.
חוק ניתוק זיקה – מהם המסלולים השונים ?
יש שני מסלולים אפשריים ל"ניתוק הזיקה" ולקבלת הטבות זהות, למי שרכש את מכשיר הסלולר אצל ספק הסלולר:
א. אם המכשיר זהה לחלוטין למכשיר שקיים אצל ספק הסלולר, אזי הזיכוי יהיה זהה לזה הניתן ללקוחות הספק הסלולרי הרוכשים ממנו את אותו מכשיר סלולר בדיוק.
ב. אם המכשיר אינו זהה לחלוטין למכשיר הקיים אצל ספק הסלולר, החזר ההטבה יהיה לפי טבלת החזר המפורסמת באתר חברת הסלולר.
בשני המסלולים גם יחד יש כמה תנאים נלווים: 1) יש להציג לחברת הסלולר בעת דרישת החזר ההטבה את הקבלה \ אישור קנייה \ חשבונית מס בגין רכישת מכשיר הסלולר, בין אם הוא נרכש בארץ או בחו"ל. 2) אורך תקופת ההטבה (הזיכוי הכספי) יהיה זהה לזו של לקוח קיים של חברת הסלולר, ואם הלקוח כבר קיבל הטבת החזר בחברה קודמת, הלקוח יקבל רק את יתרת החודשים שנשארו להטבה. 3) ההטבות שתינתנה ללקוח, בכל מקרה לא תכללנה הטבות נלוות למכשיר כגון: ביטוח, אביזרים נלווים ותחזוקת המכשיר.
האם אכן ניתן לקבל החזרים למכשירים שנרכשו לא אצל ספק הסלולר אתו מתקשרים? מסתבר שהתשובה לכך שלילית, ותלויה לא אחת, בכוח המיקוח של הלקוח מול ספק הסלולר.
מהם המכשולים בדרך לקבל זיכויים בגין מכשירי סלולר לפי "חוק ניתוק זיקה"?
כיום עושות שלוש חברות הסלולר הגדולות הכל כדי שהלקוחות המגיעים אליהן עם מכשירים שלא נרכשו אצלן, לא יקבלו כל הטבה בגין חוק ניתוק זיקה. התוצאה: רוב הלקוחות שמגיעים עם מכשירים שלא נקנו אצל חברות הסלולר אכן לא מקבלים כל זיכוי. רק עמידה על המשמר, צרכנות נבונה ומו"מ עקשני יכול להוביל לקבלת הזיכוי המגיע כדין או את חלקו.
מהם החסמים לקבלת הזיכוי?
א. החסם המרכזי הוא הטענה ש"המכשיר אינו נתמך ע"י החברה". מספיק שיהיה שוני מזערי ביותר בדגם המכשיר, שטענה כזו תועלה מצד חברת הסלולר בעת המעבר אליה עם המכשיר\ים. חברות הסלולר כמובן דואגות שהן תקבלנה מהיבואנים דגמים עם ייחודיות מסוימת, כדי להבדיל אותם מהדגמים שנמכרים אצל המתחרים או בחו"ל, או אצל היבואנים העצמאיים והחנויות הפרטיות. אם המכשיר "אינו נתמך ע"י החברה", הלקוח יכול, לכל היותר, לקבל הטבה לפי טבלה של "מכשירים שאינם נתמכים" ע"י החברה. זו הטבה נמוכה באופן משמעותי, אם בכלל ניתן לקבל אותה (ראה בסעיף הבא).
ב. טבלת ההחזרים למכשירים "שאינם נתמכים ע"י החברה" מכילה כמה חסמים והמרכזי שבהם: מינימום שימוש לחודש. לקוח שמביא מכשיר סלולר לא יקבל החזר במקרה שהמכשיר לא נמכר ע"י החברה, לפי קביעתה, ומדרגת הסף לקבלת ההטבה היא לפחות 149 ₪ לחודש (כולל מע"מ) על שיחות, גלישה ומסרונים (בשלוש החברות).
עפ"י נתוני החברות הסלולריות (דו"ח רבעון שני 2011 שדווח על ידי שלוש החברות הגדולות לבורסה) ה- ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת למנוי) היא: 112 ₪ בפרטנר, 108 ₪ בסלקום ו- 107 ₪ בפלאפון. או בעברית פשוטה: רוב הלקוחות נמצאים כיום הרבה מתחת לדרגת סף המינימום, ולכן אינם זכאים לכל החזר בגין "חוק ניתוק זיקה".
הסיבה ברורה: המדרגה המינימלית בשלוש החברות לקבל החזר הטבה בגין החוק היא 149 ₪ לחודש. זאת, למכשיר הסלולר הנחות ביותר (למכשירי הסמארטפון המדרגות הללו מגיעות עד 299 ₪ לחודש). נתעלם כרגע מהמדרגות העליונות, ונתייחס רק למינימום, שמתייחס למכשיר הסלולר הכי פשוט והכי בסיסי בלבד: חברות הסלולר מונעות החזר לכל אלו שהתשלום עבור המכשיר שלהם הוא מתחת לממוצע הנוכחי של כ- 110 ₪ לחודש. גם אם יעלו את השימוש ל- 149 ₪ לחודש לכל מכשיר, לא יהיה הדבר כדאי, כי ההחזר הבסיסי הוא עד
מ- 14 ₪ עד כ- 30 ₪ לחודש עבור המכשירים הנמצאים במדרגה הבסיסית של החזר הטבה. דהיינו: העלאת רמת השימוש תגרום להגדלת ההפסד החודשי, ולכן הלקוח יעדיף להקטין את ההפסד ולא לבקש בכלל הטבה בגין "ניתוק זיקה".
ג. חסם משמעותי נוסף לקבל החזר בגין "חוק ניתוק זיקה" הוא הטענה של חברת הסלולר שהמכשיר שבגינו מבוקש ההחזר "נמצא במבצע". השיטה: מכריזים על מבצעים המשתנים כל הזמן (לאוכלוסיות מוגדרות, לסוגי לקוחות מסוימים), שכוללים מספר מוגדר ומצומצם מאד של מכשירים, ומי שרכש מכשיר שאינו כלול ברשימת המכשירים שבמבצעים אלו (אך כן מצוי ברשימה הכללית של המכשירים שחברת הסלולר מוכרת ללקוחותיה), אינו זכאי להחזר הטבה ולניתוק זיקה, אלא לפי טבלת ההחזרים למכשירים "שאינם נתמכים ע"י החברה", כמצוין בסעיף הקודם.
כך יוצא, שרוב המכשירים שנרכשים מחוץ לחברת הסלולר, בין בחנויות ובין בחברות המתחרות, לא נכללים במבצע\ים שקיים\מים באותו רגע של בקשת ההחזר, ואז המבקש מועבר אוטומטית לטבלה של "מכשירים שאינם נתמכים".
על פי פרשנות חברות הסלולר, כאשר חברת הסלולר משווקת מסלול לקהל יעד מסוים ולא אל כלל האוכלוסייה, היא רשאית להתנות את ההצטרפות למסלול ואת כל ההטבות הכלולות בו, ברכישת מכשיר אצל החברה. בהתאם לכך, לא חייבים לאשר הצטרפות למסלול כלשהו במידה ולא נרכש מכשיר מהם, ומכאן שחוק ניתוק זיקה לא חל על מסלולי מבצעים אלו.
ד. חסם משני הוא תאריך ייצור המכשיר שעליו מבוקש החזר הטבה. אם התאריך הוא יחסית חדש, מדרגת הסף לקבל הזיכוי קופצת למדרגה העליונה (כ - 249 ₪ לחודש עד 300 ₪). דהיינו: רוב הלקוחות אינם יכולים לקבל כל הטבה, גם לא במסלול של "מכשיר שאינו נתמך ע"י החברה". יצוין, שרוב המכשירים שנמכרים כיום מחוץ לחברות הסלולר נמצאים עם תאריך ייצור מעבר לחסם הנ"ל, כך מי שקונה אותם לא יהיה זכאי לכל החזר הטבה (אם לא הגיע לסף התשלום הגבוה ביותר הקיים על שימוש במכשיר).
ה. חסם משני נוסף נועד למכשירים שאינם "בזרם המרכזי" של המכשירים ובכלל זה: מכשירים קבועים ברכבים, מודמים סלולריים, נתבים סלולריים, מודמים מובנים בטאבלטים או במחשבים ניידים, וכיו"ב. במקרים אלו, לכל חברת סלולר יש את המכשירים הייחודיים שלה ושיטת מסלולי תשלום ייחודיים משלה למכשירים אלו. לכן, אין שום יכולת מעשית לקבל "החזר הטבה" בגין "חוק ניתוק זיקה" למכשירים אלו בעת המעבר לחברת הסלולר עם מכשיר שלא נרכש אצלה.
ו. חסם נוסף הוא האפשרות לסירוב לבטח את המכשיר ו\או לספק לו תחזוקה, אם הוא לא נרכש אצל ספק הסלולר. "חוק ניתוק זיקה" אינו מחייב את חברת הסלולר לבטח או לתחזק את המכשיר שמגיע מבחוץ. לגבי אייפונים הסירוב הזה הוא כמעט טוטאלי, בגלל הסכמי חברות הסלולר עם חברת אפל. לעיתים, יש הסכמה של חברת הסלולר לבטח את המכשיר, אולם זה מותנה בבדיקה טכנית (שיש צורך לשלם עליה בנפרד) והביטוח עצמו הוא במדרגה הגבוהה ביותר ("אחריות מלאה") של רמות הביטוחים שיש בחברת הסלולר, מה שהופך את כל עסקת הביטוח והתחזוקה למכשיר המבוקש בחברת הסלולר לבלתי כדאית כלכלית.
תשומת לב, שמי שבוחר לרכוש "אחריות מלאה" (לדוגמה: 80 ₪ בחודש), למעשה רוכש בעלות הביטוח שלו מכשיר נוסף חדש ב- 3 שנות ההתחייבות שלו (2,880 ₪ עלות הביטוח + השתתפות עצמית גבוהה של מאות ₪ על כל תקלה + השתתפות עצמית של 600 עד 1,300 ₪ עבור מכשיר חלופי במקרה של אבדן, גניבה או נזק בלתי הפיך). מדוע לשלם על מכשיר שני בצורת דמי ביטוח לחברת הסלולר, אם ניתן לרכוש אותו לבד (במקרה של גניבה, אבדן או נזק בלתי הפיך) ובלי ההתחייבות ל- 3 שנים? מכאן, שמאוד מומלץ לחפש ביטוח ותחזוקה במעבדה פרטית (במקרה של מעבר עם המכשיר בין החברות או ברכישת המכשיר אצל יבואן עצמאי), ולא אצל חברת הסלולר.
מכאן, ש"חוק ניתוק זיקה" מצוי במציאות רק על הנייר. רוב הלקוחות אינם מסוגלים לעקוף את התרגילים והחסמים שמפעילות חברות הסלולר, רק כדי לא לשלם החזר הטבה על מכשירים שנרכשו מחוץ לחברה. ייתכן ומצב זה ישתנה עם כניסת ספקי הסלולר החדשים והמתחדשים לשוק הסלולר בשנה הבאה (2012): גולן-טלקום ומירס-הוט, וספקי ה- MVNO, אך זה טרם ברור. הרגולציה בישראל הפכה את הזיקה בין יבואן מכשירי הסלולר לבעלים של חברת הסלולר, לעובדה קיימת. מכאן, היכולת לקבל הטבות בגין "חוק ניתוק זיקה" עומדת בניגוד לאינטרסים הכלכליים המשותפים של היבואנים ובעלי חברות הסלולר (שאלו הם בדיוק אותם אנשים).
שורה תחתונה:
צרכנים צריכים לגלות צרכנות נבונה, לפני שהם עוברים בין חברות הסלולר ו\או רוכשים מכשירי סלולר באופן עצמאי, רק משום שהם זולים יותר אצל היבואנים העצמאיים, והם סבורים שהם יקבלו "החזר הטבה" בגין "חוק ניתוק זיקה" בהסכם החדש. המציאות מלמדת אותנו, שהמצב מעורפל ועל ציבור הצרכנים מוטלת החובה לעמוד על מיצוי זכויותיהם בשוק הסלולר. "חוק ניתוק זיקה" יכול לסייע לחסוך בהוצאות ולצמצם את קנסות היציאה במעבר מספק סלולרי א' לספק סלולרי ב', אך ורק באם ינהגו בתבונה ויתייעצו בטרם נקיטת צעדים בלתי הפיכים.
המאמר מאת: מיכאל פנחס, Telecom Experts, המדריך לחיסכון, בהוצאות התקשורת והמחשוב לעסקים.
לחלוק, לשתף, לעורר השראה ולהעצים מנהלי מידע, זה המוטו של
קובי שפיבק Bsc ו- MBA. קובי הוא מורה דרך טכנולוגי שמלווה את עולם המחשוב: כתכנת, מהנדס, מנהל, יזם, עיתונאי, יועץ ומרצה, משנת 1976. כעורך הראשי של תחקירי pCon הוא כתב וערך ב-19 השנים האחרונות, למעלה מ-960 תחקירים מקצועיים, שמסייעים למנהלי מחשוב במאות ארגונים, ליהנות מיותר עניין, זמן פנוי וכסף זמין.
מנהלי מחשוב, שמעוניינים לקרוא או להפנות לקובי שפיבק שאלות מקצועיות, מוזמנים לעשות זאת במסגרת תשובות המומחה.
אם לא מצאת שירות זה כשימושי, בבקשה ספר לנו.
אם אתה כן נהנה מהשירות שתף חברים שגם להם הוא יכול לעזור.
תחשוב על החיוך, הסיפוק, ההרגשה הטובה, כשגם רעך ייהנה כמוך והמלץ עכשיו.