הכר האתר     260+ תחקירים בתחומי המחשוב     הצטרף כמנוי
יום חמישי 24 אוגוסט 2017  
חפש תחקיר    
    
   
אודותינו צור קשר  

הבולטים באתר pCon
  התחקיר השבוע  
  בלוג העורך  
  להכיר טכנולוגיות  
  pConTop  
  pConTip  
  אתרים נבחרים  
  הכרזה מועילה  
  טיפים שימושיים  
  סרטונים מומלצים  
  תחקיר דוגמא  
המחשוב בארץ
  גוגל ניוז  
  דיילי מיילי  
  דה מרקר IT  
  גלובס  
  כלכליסט IT  
  קפטן אינטרנט  
  Ynet  
  NRG טכנולוגיה  
  וואלה טק  
  News1 - מחשבים  
המחשוב בעולם
  Google News  
  CNET  
  CIO  
  CIOInsight  
  ZDNet  
  InformationWeek  
  Computerworld  
  eWeek  
  itworld  
  Yahoo!  
קריירה
  דה מרקר קריירה  
  גלובס קריירה ויזמות  
  כלכליסט קריירה  
  CIO Careers  
  CIOInsight Careers  
  CIO U C&S  
  I.W - Global CIO  
  TechRep. Careers  
  CNN Careers  
  forbes Careers  
תשתיות
  ERP.ORG.IL  
  אנשים ומחשבים  
  InfoWorld  
  Virtualization.com  
  CIO-Virtualization  
  IW - Cloud  
  database  
  CRM Daily  
ניידות וסלולר
  סלולרי  
  GSM-Israel  
  גאדג'טי  
  חורים ברשת  
  אנשים ומחשבים  
  CIO - Mobile  
  silicon.com/Mobile  
  CNET Smartphones  
  Coolsmartphone  
  pocketnow.com  
רשתות חברתיות
  חורים ברשת  
  אקטיב & מרקטינג  
  ZVAGELSKY  
  Alltop  
  Mashable  
  SocialMedToday  
  SocialMedExam  
  TechNewsWorld  
  SocialNetWatch  
  CIO- Web 2.0  
תוכנה
  קפטן אינטרנט  
  I.W - Software  
  אנשים ומחשבים  
  וואטצאפ  
  ניוזגיק - פיתוח  
  BetaNews  
  developer  
  SoftwareDevNews  
  .net magazine  
  The Register  
לאינדקס השימושי של pCon סגור שימושון

   שירותי pCon   
pCon הרעיון
תחקירי pCon
התרעות pCon
pConTop
pConTip
פרסום ייחודי
תחקיר דוגמא
105 תחקירים
103 המלצות
    RSS 
 משרות הייטק
   קרא באתר   
    התחקיר השבוע
    שימושון
    בראש החדשות
    פרשנויות
    בלוג העורך
    לוח ארועים
    רכש מחשבים
    מדד ה-PC
    אתר נבחר
    הכרזה מועילה
    טיפ שימושי
    סרטון מומלץ
    מחקרים
    דווח מאירועים
    במה מקצועית
    מילון pCon
    אינדקס

  תוכן לפי נושא  
     אבטחה
     אינטרנט
     חומרה
     יישומים
     ניהול
     סלולר
     עובדים
     עסקים
     שירותים
     תוכנה
     תקשורת
     תשתיות

  הבמה המקצועית

ישראלים לא מעטים המפתחים טכנולוגיות פורצות דרך, מעוניינים לפרוץ עימן לשווקים גלובאליים. המשימה נראית לכאורה לא סבוכה במיוחד, אך לדברי עו"ד ארז מודעי המתמחה בניהול התקשרויות עסקיות בינלאומיות, היא רצופה במלכודות וכשלים. עשר המלכודות לטכנולוג הנלהב
 
עשר המלכודות לטכנולוג הנלהב
ישראלים לא מעטים המפתחים טכנולוגיות פורצות דרך, מעוניינים לפרוץ עימן לשווקים גלובאליים. המשימה נראית לכאורה לא סבוכה במיוחד, אך לדברי עו"ד ארז מודעי המתמחה בניהול התקשרויות עסקיות בינלאומיות, היא רצופה במלכודות וכשלים.
05/11/2008

תגיות:  






עו"ד ארז מודעי יוצא התעשייה האווירית אשר היה מעורב בעסקאות בינלאומיות רבות בעלות אלמנטים טכנולוגיים מורכבים, מכיר מקרוב מספר רב של מלכודות אכזריות אליהן נקלעו מפתחי טכנולוגיות ישראליים נלהבים מדי.

הטכנולוגיה כחזות הכל?

"הבעיה העיקרית של יזמים וטכנולוגים ישראליים בתחילת דרכם הבינלאומית, היא שהם רואים בטכנולוגיה את חזות הכל" אומר עו"ד מודעי. "יזמים רבים מדמים בנפשם שהעולם ייפול שדוד לרגלי הטכנולוגיה שלה בגלל גאוניותה והפתרון שהיא נותנת, והדבר לא תמיד נכון, וגם לא כל כך פשוט".

מתברר שהדרך לשיווקה הבטוח של כל טכנולוגיה צריכה להתחשב במספר רב של תרחישים שליליים, ומומלץ לבנות רשת חוזית אמינה ורחבה אשר תבטיח שהטכנולוגיה המתקדמת והחדישה לא תיקלע למבוי סתום בשיווקה. עו"ד מודעי סוקר שורה של תרחישים שליליים העלולים להביא את חלום ההצלחה של כל מפתח טכנולוגיה ליקיצה כואבת. לגזור ולשמור.

אובדן הטכנולוגיה

גם טכנולוגיה סבוכה ומורכבת עלולה ליפול קורבן לגניבה טכנולוגית. הסכנה הזו נקראת הנדסה הפוכה (reverse technology), והיא נערכת על ידי מהנדסים בעלי השכלה בתחום הטכנולוגי הספציפי. ניתן לפענח בעזרת הטכנולוגיה ההפוכה כמעט כל טכנולוגיה ולהעתיקה גם בלי שהמהנדסים העורכים אותה יראו את שרטוטי הממציא, ומבלי לעבור למעשה על החוק. כאשר יזם מעביר לגוף במדינה אחרת טכנולוגיה חדשה אותה הוא פיתח, הוא למעשה חושף אותה להנדסה הפוכה. כתוצאה מכך הוא עלול להיתקל במוצר דומה ולעיתים זהה לחלוטין למוצר אותו הוא פיתח במשך שנים, מבלי יכולת למנוע את שיווקו, וכמובן מבלי ליהנות מפירות הפיתוח עליו שקד. על מנת למנוע מצב טראגי שכזה יש לציין בחוזה עם המפיץ במדינת היעד, וזאת בצורה מפורשת ובנוסחים המתאימים, כי חל איסור מוחלט לערוך הנדסה הפוכה למוצר או לטכנולוגיה, וכך למעשה למנוע אפשרות שכזו.

רכישה עוינת או 'ייבוש טכנולוגי'

"לא כל מי שמגלה עניין ברכישת הטכנולוגיה שלכם באמת רוצה לשווק אותה" אומר עו"ד ארז מודעי. "קיימים מקרים רבים של 'רכישה עוינת' של טכנולוגיות וייבושן משלל סיבות מסחריות". ייבוש טכנולוגי היא למעשה רכישה של טכנולוגיה מתקדמת, מתוך כוונה שלא לשווקה, אך בו בעת לא לאפשר לאף גורם אחר לשווק אותה במקביל לציבור הרחב.

חברות רבות, ואפילו מוכרות מאד, נקטו ועלולות לנקוט שוב ברכישה עוינת על מנת לייבש טכנולוגיה שעלולה לאיים על הדומיננטיות שלהן בשוק, או על מנת לאפשר לטכנולוגיה מקבילה שלהם להבשיל ולאפשר לה לכבוש את השוק העולמי. יש הטוענים כי כך עשו חברות הנפט עם פיתוחים של טכנולוגיות "ירוקות". על מנת להימנע מתרחיש שכזה ממליץ עו"ד ארז מודעי להקפיד על הסכם המגן על מפתח הטכנולוגיה מפני פעולה עוינת שכזו, ולהבטיח אפשרות לשווק הטכנולוגיה באופן מקביל על ידי גורמים אחרים, במקרה בו המשווק הנבחר לא עומד ביעדי השיווק אשר הותוו בהסכם.

בעיות בהגדרת הפיילוט ובהפעלתו

סטארט-אפיסטים ומפתחי טכנולוגיה רבים יוזמים פיילוט שיתופי בארץ מסוימת על מנת ללמוד את השטח, זאת מתוך כוונה לתעד את התוצאות, להיתקל בקשיים ובכשלים, ועל סמך המסקנות העולות מהניסוי להמשיך את שיווק הטכנולוגיה בצורה חלקה לכל העולם.

אך לדברי עו"ד ארז מודעי, קיימות בעיות רבות בהפעלת פיילוט שכזה, שרובן נובעות ממחסור בנתונים ממנו סובל היזם, ומכך שהידע החלקי אותו הוא אוסף בניסוי, עלול שלא ללמדו כמעט דבר על העתיד להתרחש במדינות נוספות.

כך למשל משאירים מפתחי טכנולוגיה ישראלים רבים את כל שיקולי השיווק והשירות באחריותו של הגורם המקומי, וזאת מטעמי חיסכון ונוחות. כתוצאה מכך הם סובלים מחוסר יכולת בקרה וקבלת נתונים מהמתרחש בפועל בשטח. עם התמונה החלקית אותה השיגו מהפיילוט הם יוצאים לכבוש את העולם, ולא תמיד בהצלחה.

על מנת למנוע תרחיש שכזה, חייבים הטכנולוגים הישראלים להתעקש על כך שחוזה ההפעלה של הפיילוט יאפשר להם להיות מעורבים בכל ההחלטות השיווקיות, ולהיחשף לכל הנתונים המתקבלים מהשטח.

מיצוב נמוך של המוצר

שיווק מוצר או טכנולוגיה חדשה במדינה זרה טומן בחובו את הסכנה לדרדור מיצובו של המוצר. היות וטכנולוגים רבים לא מעורבים בשיקולי השיווק המקומיים של הטכנולוגיה, אין להם כל שליטה על מחיר המוצר בעת השקתו. משווקים מקומיים עלולים לנסות לפרוץ עם הטכנולוגיה החדשה על ידי נקיטה באסטרטגיה של מחירי חדירה, אשר ירגילו את השוק למוצר החדש. הבעיה היא בכך שמחירי החדירה הללו באותה הארץ עלולים למצב את אותו מוצר כ- low-end, וכאשר בעל הטכנולוגיה הישראלי ינסה לשווק אותם בטריטוריה כמו ארה"ב או מערב אירופה כמוצר פרימיום הוא עלול להיתקל בהתנגדות למחיר גבוה, מתוך טענה ש"את אותה טכנולוגיה אפשר להשיג בפולין בחצי המחיר".

כך נוצר מצב בו קשה יהיה לאושש את מיצובו של המוצר, והרווחים הצפויים ממנו עלולים להיות נמוכים מהמתוכנן. על מנת למנוע תרחיש שכזה ממליץ עו"ד ארז מודעי להכפיף בחוזה כל גורם מקומי למדיניות מחירים כללית, ולהשאיר למפתח הטכנולוגיה את האפשרות להיות שותף לקביעת מדיניות המחירים של המוצר בכל ארץ וארץ.

פגיעה במוניטין של המוצר

המוניטין של המוצר הוא
 התרעות pCon
מה לא מספרים על
הטכנולוגיות החדשות?

מצגות קצרות מרוכזות בחינם!

כדי לקבל חינם!
10 מצגות על "המוקשים הנסתרים של הטכנולוגיות המבטיחות ביותר" מלא את פרטיך עכשיו והמצגת הראשונה כבר בדרך אליך...
דוא"ל:
שם:
כן ,שלחו עכשיו
*לא נעביר המייל לגורם אחר.
**תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

אחד מהגורמים החשובים ביותר להצלחתו לאורך שנים. המוניטין עלול להיפגע משורה ארוכה של תרחישים, ועל כן ממליץ עו"ד ארז מודעי להסדיר מבעוד מועד סדרה של נושאים חשובים כמו אחריות על המוצר, השירות, הטיפול במלאי, זמני התגובה של המשווק המקומי וכיוצא באלה, נושאים שאם לא יטופלו כיאות עלולים להוציא שם רע למוצר בלי קשר לטיבה המצוין של הטכנולוגיה העומדת מאחוריו.

אובדן הקניין הרוחני

"יזמים רבים לא מודעים לסבך הקיים בכל נושא הפטנטים והקניין הרוחני, ועלולים למצוא את עצמם מאבדים את הפטנט, או את יתרונותיו באזורים רבים בעולם" אומר עו"ד מודעי. לדבריו רוב היזמים ובעלי טכנולוגיה מקיימים כאמור פיילוט מקדים לשיווק הבינלאומי של הטכנולוגיה שלהם. "לעתים נוצרים מצבים בהם ידרוש בעל הטכנולוגיה מהגורם המקומי לרשום את הפטנט." אומר מודעי. "כאשר רישום שכזה אינו מוסדר כראוי ואינו מפוקח, עלול הגורם המקומי המשווק את המוצר, לרשום את הזכויות לפטנט על שמו, וכתוצאה מכך הזכויות לאותה טכנולוגיה יאבדו למפתחים באותו האזור". לשם דוגמא, מספר מודעי על יזם ישראלי שלאחר שלוש שנים של עבודה עם מפיץ בפולין במדינה מזרח אירופית, הגיע למסקנה שהוא רוצה לעבוד ישירות עם רשת הפצה גדולה באותה המדינה. למרות שההסכם בינו לבין המפיץ הראשון תם, הוא גילה במפתיע המפיץ אמנם רשם את היזם כממציא בפטנט, אך רשם את עצמו כבעלים. עובדה זו הערימה מכשולים בפני היזם הישראלי ליהנות מפירות הטכנולוגיה שלו במלואם.

אובדן המותג

המותג, הוא הקשר בין שמו השיווקי של המוצר לבין המוניטין שהוא צבר בתקופה בה הוא משווק והערך שהשוק או הלקוחות מייחסים לו (כגון איכות, בריאות, בטיחות יוקרה ועוד).

בניית המותג הוא תחום סבוך ומורכב שמושקעים בו מחשבה וכספים רבים. , כאשר מדובר במיתוג בשוק בעל מאפיינים תרבותיים מקומיים, הדבר נעשה על פי רוב על ידי גורם מקומי, משום שהוא מכיר טוב יותר את המנטאליות והצרכים של קהל היעד.

אולם, אם נושא המותג אינו מוסדר כראוי בהסכם בין הצדדים יכול הטכנולוג הישראלי המבריק למצוא עצמו בסיום ההתקשרות עם המפיץ בחו"ל, ניצב מול הטענה, כי אותו מפיץ זר הוא לא רק מי שפיתח את המותג של המוצר, אלא גם הבעלים החוקיים שלו. כלומר, אותו יזם ישראלי הופך ברגע אחד של חוסר שימת לב מבעלים של מוצר מותגי, לספק OEM של בעל private label זר. אותו מפיץ זר יכול עתה, לאחר שבנה את המותג על גבה של הטכנולוגיה הישראלית לעשות "מתיחת מותג" למוצרים אחרים.

אז מה עושים? לדברי עו"ד מודעי יש להסדיר את הנושא באופן חד משמעי היזם הישראלי הוא הבעלים של המותג, וכי לגורם המקומי לא יהיה זכות לעשות במותג שימוש לאחר סיום ההתקשרות.

פגיעה בעסקים עתידיים

אם לא תוגבל פעילותו של המפיץ של הפיילוט מבחינה טריטוריאלית, וזאת בצורה ישירה ועקיפה, עלול להתעורר מצב בו אותו מפיץ המקומי ישווק את המוצר למדינות אחרות ולמעשה יגרום ל"שריפת" שווקים פוטנציאליים עבור מפתח הטכנולוגיה.

כך למשל עלול מפתח הטכנולוגיה לחתום חוזה רופף מידי עם מפיץ בבלרוס. נניח כי המפיץ בבלרוס מוכר לחברת פארמה בבלרוס אשר לה גם סניפים באוקראינה וברוסיה. כתוצאה מכך המוצר עלול "לדלוף" לאוקראינה ולרוסיה דרך אותה רשת. בטריטוריות אלה לא ניתן יהיה לתת בלעדיות לגורמים אחרים וגם לא לקבוע מדיניות תמחיר, שירות אחריות ומותג נפרדת. התופעה הזו נפוצה מאוד באזורים כמו מזרח אירופה, צפון אמריקה, סקנדינביה, ארצות השפלה והאיחוד האירופאי, ולכן יש לנקוט בצעדים חוזיים מורכבים על מנת למנוע אותה.

מחלוקות עם המפיץ

אחד מהמוקשים המסוכנים ביותר הרובצים לפתחו של הטכנולוג הצועד את צעדיו הראשונים בחו"ל , הוא אי מניעת מחלוקות משתקות עם המפיץ המקומי של הטכנולוגיה.

אם ההסכמות עם המפיץ אינן שלמות ותואמות את העסקה, ואינן עונות על כל התרחישים הפוטנציאלים, עלולות לצוץ בזמן כזה או אחר מחלוקות קשות אשר יגזלו תשומת לב ניהולית של מפתח הטכנולוגיה, זמן וממון רבים אשר לא חושבו מראש בתכנית העסקית של המוצר.

מחלוקות למי שייך המותג, מי הוא זה שצריך לממן את המלאי או לספק את האחריות לטכנולוגיה, איך צריך לתמחר את המוצר, מהן דרכי השיווק הנכונות, כיצד יוצרים בלעדיות על השווקים, חלוקת רווחים עתידית וכדומה. במקרים קיצוניים יצטרך הצד הישראלי להגיש תביעה בארץ המחלוקת, ועניינים שכאלה אלו עלולים להתגלות כלא זולים כלל וכלל.

על כן ממליץ עו"ד מודעי להעלות את שלל הנושאים והתרחישים על השולחן כבר בשלב החוזי, ולהיעזר בייעוץ מקצועי שיכול לחסוך ממון רב ותסכול מיותר בעתיד.


עו"ד ארז מודעי הוא חבר בלשכת עורכי הדין, בעל תואר שני MBA מהמסלול למנהלים של רקאנטי באוניברסיטת תל אביב. עו"ד מודעי מיסד ומנהל Modai Group, מתמקד בעסקאות בינלאומיות, טכנולוגיה, תעשיה, רכש, סחר, הפצה, ועסק במשך שנים בתחומי העסקאות הבינלאומיות, המחשוב והרכש בתעשייה האווירית במהלכן היה שותף למשאים ומתנים עם ממשלות וחברות מכ-30 מדינות.



  המלץ
לחברים
    
קבל עידכונים RSS    FACEBOOK          TWITTER

 
   הקודם  דרג וצפה בתוצאות  4  5  6  7  8  9  10 הבא   
 
  התרעות pCon
מה לא מספרים על
הטכנולוגיות החדשות?

מצגת תובנות קצרה מרוכזת ובחינם!


כדי לקבל חינם! 10 מצגות על "המוקשים הנסתרים של הטכנולוגיות המבטיחות ביותר"
מלא את פרטיך עכשיו והמצגת הראשונה כבר בדרך אליך...
דוא"ל: שם:
שלחו המצגת עכשיו
*לא נעביר המייל לגורם אחר, בהתחייבות!      **תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.


להרחבה וקבלת מידע מיידי נוסף, עבור לדף המלא עכשיו!


  עוד בבמה המקצועית
התפרסם ב-25/12התפרסם ב-11/12התפרסם ב-5/12 לריכוז הארכיונים
מהפכת הרשתות החברתיות הגיעה לארגוניםפשיעה מקוונת והעולם האמיתישימור המותג על גבי מוצרי תוכנה לארכיון הבמה המקצועית

  פרסום בטקסט

   המסלול היומי למסלול היומי בתמונות           
ארכיון בראש החדשותארכיון אתר נבחרארכיון הכרזה מועילהארכיון הטיפ המרכזי
שטף של חברות מתחילות להבין את יתרונות מחשוב הענן (cloud computing), וכעת גם salesforce.com משתפת פעולה עם אמזון ופייסבוק לניצול יתרונות מחשוב הענן לטובת לקוחותיה.אתר mybabyface הוא אתר ישראלי המציע מעין רשת חברתית לתינוקות וילדים. רוצים לאסוף את כל החוויות, התמונות והזכרונות על הילדים שלכם במקום אחד? זה המקום.לאחר הצלחת סדרת ה-eee pc בחודשים האחרונים, משיקה asus סדרה חדשה של notebook זעירים אשר תוכננו במיוחד עבור סטודנטים ואנשי עסקים. אלו מחשבים כלולים בסדרה החדשה והיכן ניתן לרכוש אותם?פריצות מוצלחות לאתרי ה-cia, המוסד ושירות הביון הבריטי (mi6) הוכיחו שאין אתר חסין. משיקולי מגבלות תקציב וידע, קשה ואולי ג
גם Salesforce.com נכנסת לענןאוספים זכרונותASUS - סדרת ניידים זעירים חדשיםהגנה על אתר הארגון

  קצר ולעניין
שימושי ה-Mobile analytics



לצפייה בסרטון בפחות מ-2 דקות - לחץ כאן


  תשובות המומחה

לחלוק, לשתף, לעורר השראה ולהעצים מנהלי מידע, זה המוטו של קובי שפיבק Bsc ו- MBA. קובי הוא מורה דרך טכנולוגי שמלווה את עולם המחשוב: כתכנת, מהנדס, מנהל, יזם, עיתונאי, יועץ ומרצה, משנת 1976. כעורך הראשי של תחקירי pCon הוא כתב וערך ב-19 השנים האחרונות, למעלה מ-960 תחקירים מקצועיים, שמסייעים למנהלי מחשוב במאות ארגונים, ליהנות מיותר עניין, זמן פנוי וכסף זמין.

מנהלי מחשוב, שמעוניינים לקרוא או להפנות לקובי שפיבק שאלות מקצועיות, מוזמנים לעשות זאת במסגרת תשובות המומחה.

הפעם הוא עונה לשאלות הבאות :

  • מה ההשלכות של קונסיומריזציה לארגונים? מה הסיכון ממנה?
  • אילו תמורות רואים בשוק הוירטואליזציה?
  • מה היתרונות בצריכת שרותים "בענן" מספק מקומי?


  • רוצים תוכן שימושי בעל ערך?!...
    תוכלו לקבל זאת כאן ובחינם!


    הצטרף ל-pConTip

    ותקבל את הטיפים והסרטונים הכי טובים שיש ובחינם!

    ניוזלטר שבועי קצר וחינמי, מביא המלצות למאמרים, תוכנות מועילות, קיצורי דרך שימושיים, פרשנות לחדשות מרכזיות וסרטונים ייחודים, על הטכנולוגיות הכי מרתקות שיש היום.

    הכנס עכשיו את שמך והמייל, ולחץ על כפתור " לחץ כאן ועכשיו "



    דוא"ל
    שם
      המלץ לחבר
    ואהבת לרעך כמוך...

    אם לא מצאת שירות זה כשימושי, בבקשה ספר לנו. אם אתה כן נהנה מהשירות שתף חברים שגם להם הוא יכול לעזור. תחשוב על החיוך, הסיפוק, ההרגשה הטובה, כשגם רעך ייהנה כמוך והמלץ עכשיו.


      
     pConTop
    המלצות למנהלי מידע
    הכי מעניין וחשוב במחשוב
    פרשנות מעשית והכוונה לנושאי מפתח


    כדי להתעדכן מדי שבוע במשמעויות המעשיות של החדשות החשובות, וכן לדעת מה הם נושאי המפתח המרכזים בענף? מלא את פרטיך עכשיו ותקבל מדי שבוע ניוזלטר קצר וחינמי!
    דוא"ל:
    שם:

    כן ,שלחו הגיליון
    *לא נעביר המייל לגורם אחר!
    **תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

     ערוץ סרטוני pCon ביוטיוב
     משרות הייטק בשיתוף AllJobs
     pConTip
    הטיפים והסרטונים
    הכי טובים שיש!
    המלצות * חידושים * קיצורי דרך


    חינם! הרשם לניוזלטר שבועי קצר, של טיפים שימושיים ומסקרנים ולקט המלצות על סרטוני החידושים הטכנולוגיים הכי מרתקים שיש. הרשם עכשיו.

    דוא"ל:
    שם:

    כן ,שלחו הגיליון
    *לא נעביר המייל לגורם אחר!
    **תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

       תוכן לפי נושא
     
        אבטחה
        אינטרנט
        חומרה
        יישומים
        ניהול
        סלולר
        עובדים
        עסקים
        שירותים
        תוכנה
        תקשורת
        תשתיות
     מודעות דרושים
     איך להתעדכן וליצור קשר
    RSS התעדכן ב-RSS
    RSS התעדכן ב-Google+
    FACEBOOK התעדכן בפייסבוק
    in התעדכן בלינקדין
    TWITTER להתעדכן ביוטיוב
    TWITTER התעדכן בטוויטר
    TWITTER צור קשר במייל
     לתשומת ליבך
     
    ©כל הזכויות שמורות | אודותינו | צור קשר | פרסם אצלנו | תנאי שימוש | מפת האתר | דף הבית
    לפרופיל ה Google+ | מה דעתך? | מדיניות פרטיות | RSS  | | לימודי מדעי המחשב