הכר האתר     260+ תחקירים בתחומי המחשוב     הצטרף כמנוי
יום רביעי 13 דצמבר 2017  
חפש תחקיר    
    
   
אודותינו צור קשר  

הבולטים באתר pCon
  התחקיר השבוע  
  בלוג העורך  
  להכיר טכנולוגיות  
  pConTop  
  pConTip  
  אתרים נבחרים  
  הכרזה מועילה  
  טיפים שימושיים  
  סרטונים מומלצים  
  תחקיר דוגמא  
המחשוב בארץ
  גוגל ניוז  
  דיילי מיילי  
  דה מרקר IT  
  גלובס  
  כלכליסט IT  
  קפטן אינטרנט  
  Ynet  
  NRG טכנולוגיה  
  וואלה טק  
  News1 - מחשבים  
המחשוב בעולם
  Google News  
  CNET  
  CIO  
  CIOInsight  
  ZDNet  
  InformationWeek  
  Computerworld  
  eWeek  
  itworld  
  Yahoo!  
קריירה
  דה מרקר קריירה  
  גלובס קריירה ויזמות  
  כלכליסט קריירה  
  CIO Careers  
  CIOInsight Careers  
  CIO U C&S  
  I.W - Global CIO  
  TechRep. Careers  
  CNN Careers  
  forbes Careers  
תשתיות
  ERP.ORG.IL  
  אנשים ומחשבים  
  InfoWorld  
  Virtualization.com  
  CIO-Virtualization  
  IW - Cloud  
  database  
  CRM Daily  
ניידות וסלולר
  סלולרי  
  GSM-Israel  
  גאדג'טי  
  חורים ברשת  
  אנשים ומחשבים  
  CIO - Mobile  
  silicon.com/Mobile  
  CNET Smartphones  
  Coolsmartphone  
  pocketnow.com  
רשתות חברתיות
  חורים ברשת  
  אקטיב & מרקטינג  
  ZVAGELSKY  
  Alltop  
  Mashable  
  SocialMedToday  
  SocialMedExam  
  TechNewsWorld  
  SocialNetWatch  
  CIO- Web 2.0  
תוכנה
  קפטן אינטרנט  
  I.W - Software  
  אנשים ומחשבים  
  וואטצאפ  
  ניוזגיק - פיתוח  
  BetaNews  
  developer  
  SoftwareDevNews  
  .net magazine  
  The Register  
לאינדקס השימושי של pCon סגור שימושון

   שירותי pCon   
pCon הרעיון
תחקירי pCon
התרעות pCon
pConTop
pConTip
פרסום ייחודי
תחקיר דוגמא
105 תחקירים
103 המלצות
    RSS 
 משרות הייטק
   קרא באתר   
    התחקיר השבוע
    שימושון
    בראש החדשות
    פרשנויות
    בלוג העורך
    לוח ארועים
    רכש מחשבים
    מדד ה-PC
    אתר נבחר
    הכרזה מועילה
    טיפ שימושי
    סרטון מומלץ
    מחקרים
    דווח מאירועים
    במה מקצועית
    מילון pCon
    אינדקס

  תוכן לפי נושא  
     אבטחה
     אינטרנט
     חומרה
     יישומים
     ניהול
     סלולר
     עובדים
     עסקים
     שירותים
     תוכנה
     תקשורת
     תשתיות

  הבמה המקצועית

השימוש ב-web 2.0 לצרכי ניהול ידע פנים ארגוניים משנה לחלוטין את שיטת הניהול של המידע. המשמעות הנה פחות שליטה ריכוזית על המידע (לעתים ויתור על השליטה בכלל). מאת: עינת שמעוני, סמנכ"לית ואנליסטית בכירה, STKI. Web 2.0 בתוך חומות הארגון
 
Web 2.0 בתוך חומות הארגון
השימוש ב-web 2.0 לצרכי ניהול ידע פנים ארגוניים משנה לחלוטין את שיטת הניהול של המידע. המשמעות הנה פחות שליטה ריכוזית על המידע (לעתים ויתור על השליטה בכלל). מאת: עינת שמעוני, סמנכ"לית ואנליסטית בכירה, STKI.
30/03/2008

תגיות:  






תופעת הרשתות החברתיות בעולם האינטרנט יצרה מהפכה לא רק בדרכים בהן אנשים משתפים מידע אחד עם השני, אלא הניבה תפיסות חדשות למתן שירותים ומודלים עסקיים חדשים. מודלים וגישות חדשות שהחלו לצוץ הנם בעלי פוטנציאל גדול מחוץ לחומות הארגון (הקשר שבין הארגון ללקוחותיו, שותפיו, וספקיו), וכן בתוך/לרוחב חומות הארגון (הקשר שבין הארגון לעובדים, ההנהלה והעובדים, ובין העובדים לבין עצמם). בעוד עולם האינטרנט החיצוני מתפוצץ מבלוגים, ויקים ואתרי שיתוף שונים, ארגונים כיום מנסים להכניס תפיסות וטכנולוגיות חדשות אלה לתוך הארגון פנימה, כדי לעודד שיתוף מידע וליצור מאגרי ידע אפקטיביים בתוך הארגון. מאמר זה מתמקד במאמצים אלה.

המטרה: הגדלת הידע ארגוני

למרות שאימוץ כלי Web 2.0 בתוך גבולות הארגון נמצא עדיין בצעדיו הראשונים, ארגונים בישראל מביעים התעניינות גבוהה, כאשר היוזמות אשר לרוב מוזכרות הם: יצירת Wiki ארגוני ובלוגים של העובדים בנושאים שונים. המטרה הנה הגברת השיתופיות בין העובדים, העברת יותר אפקטיבית של מידע וידע, צמצום תעבורת המיילים (ישנם יישומים עולמיים שכבר הראו חיסכון משמעותי בתעבורת מיילים עקב הכנסת WIKI), והגדלת המידע הקולקטיבי הארגוני ("Collective Intelligence").

כלי ניהול ידע מסורתיים לעומת כלים לשיתוף ידע מעולם ה Web 2.0 ארגונים רבים בישראל ובעולם צמאים לפתרונות ניהול ידע מוצלחים ושמישים, לאחר כישלונות רבים מגישות ופתרונות קודמים. יש תחושה שהגישה הקודמת של סדר ושליטה על המידע נכשלה, ולאחר ניסיונות רבים של יישום חבילות מורכבות ויקרות, הגיע הזמן לגישה אחרת. אבל השאלה היא – האם גישות הרשתות החברתיות, שהוכיחו עצמן בעולם האינטרנט החיצוני, מתאימות גם לצרכים הפנים ארגוניים? התשובה היא כנראה השילוב הנכון, בהתאם לאופי הארגון ולמטרותיו, בין שתי הגישות.

להערכתנו, רוב הארגונים ינקטו בגישה משולבת ויחפשו הן את הפתרונות המסודרים (לדוגמה, מערכות ניהול מסמכים שמארגנות את המסמכים, שומרות על גרסאות, הרשאות גישה, קטלוג המסמכים), והן את הפתרונות המגיעים מעולם Web 2.0 כגון Wikis, בלוגים, שמטרתם להגדיל את המידע הקיים ולהגביר את הידע המשותף. בארגון אחד יהיה צורך לכלים משני המחנות השונים, בהתאם לצרכיו השונים. כמו כן, בארגונים יותר "היררכיים" וקשיחים יוזמות Web 2.0 יתקשו לפרוח, בעוד שבארגונים המעודדים שיתוף ידע, גמישים ויותר שטוחים באופיים, יוזמות אלה יתקבלו ביתר קלות.

ריכוזית מול ביזוריות, דיקטטורה מול דמוקרטיה

השימוש ב-web 2.0 לצרכי ניהול ידע פנים ארגוניים משנה לחלוטין את שיטת הניהול של המידע. המשמעות הנה פחות שליטה ריכוזית על המידע (לעתים ויתור על השליטה בכלל). בעוד שבעבר רוב יוזמות ניהול הידע היו "דיקטטוריות" באופיין (הארגון שלט על יצירת התכנים הארגוניים), יש הגורסים כי Web 2.0 למעשה מוציא את אלמנט ה"ניהול" מניהול הידע. האם יש מקום ל"דמוקרטיה מוחלטת" בארגון, בהתאם לגישת ה Web 2.0, או שעל הארגון לנקוט בשיטות שונות על מנת לשלוט במידע הארגוני? זוהי שאלה אשר עליה ראשוני המאמצים של Web 2.0 פנים ארגוני מנסים לענות. מתוך ניסיון לקוחותינו, הראשונים שהתחילו ליישם שואפים לגישה הדמוקרטית, בשילוב עם רמת שליטה מינימלית.

שימושים פנימיים בכלי Web 2.0  בלוגים פנים ארגוניים. אחד השימושים הבולטים בבלוגים לצרכים ארגוניים הוא דווקא בלוגים חיצוניים – כלפי הלקוחות, אשר יתרונם הגדול הוא ה"פנים האנושיות" מאחורי החברה בצורת בלוג של מנכ"ל החברה שמדבר ישירות אל לקוחותיו ואף מקבל מהם תגובות. אולם בלוגים גם יכולים לשמש להעברת מידע פנים ארגוני בין עובדים על נושאים מסוימים, דרך בה עובדים יכולים לחלוק טיפים וללמוד מניסיון מצטבר, ובמיוחד במעקב אחר פרויקטים ותכנים הרלוונטיים לפרויקט. אחת מהתוצאות הברוכות היא הפחתת תעבורת המיילים הקשורים לאותו פרויקט משום שיש מקום אחד שכולם נכנסים אליו, מעדכנים ומתעדכנים. כמו כן, עובד חדש שמצטרף לפרויקט וצריך ללמוד על נושא מסוים יכול להיכנס לאותו בלוג ולהתעדכן, כך שפערי הידע מצטמצמים.

בלוגים ארגוניים שבדרך כלל יותר "תופסים" הנם כאלה של אנשים שמוכרים כמומחים לתחום מסוים בארגון, אלה שבדרך כלל עובדים אחרים מתייעצים איתם, ולאט לאט סביב הבלוגים
 התרעות pCon
מה לא מספרים על
הטכנולוגיות החדשות?

מצגות קצרות מרוכזות בחינם!

כדי לקבל חינם!
10 מצגות על "המוקשים הנסתרים של הטכנולוגיות המבטיחות ביותר" מלא את פרטיך עכשיו והמצגת הראשונה כבר בדרך אליך...
דוא"ל:
שם:
כן ,שלחו עכשיו
*לא נעביר המייל לגורם אחר.
**תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

שלהם נוצרות מעצמן קהיליות של בעלי עניין משותף – Communities of Practice.

 ויקים פנים ארגוניים. בין השימושים אפשריים בתוך חומות הארגון: Enterpedia - WIKI כלל ארגוני שמהווה מעין "אנציקלופדיה" של הארגון; וכן WIKIS ממוקדים יותר כמו למשל WIKI לצורך תיעוד מידע הרלוונטי לפרויקט מסוים; יש ארגונים שלאחר שלב ראשון של יישום WIKI ארגוני, בשלב השני הם פתחו את ה WIKI גם לשימוש חיצוני של לקוחותיהם – לדוגמה, מדריכי משתמשים שצמחו מיוזמות פנימיות.

 כלי קהיליות ו Networking יכולים לסייע באיתור מומחים בארגון (הדבר רלוונטי במיוחד כאשר מדובר על ארגון גלובלי גדול) ויצירת רשתות של עובדים בעלי תחומי עניין משותפים לצרכי החלפת מידע מקצועי.

 Social Bookmarking יוצרים Bookmarks וקישורים שאינם אישיים אלא קבוצתיים. כלים אלה מאפשרים שיתוף של bookmarks שמשתמשים אחרים סימנו, הערות שרשמו, הפניות ששמרו... וכמובן שכל זאת תוך הקשר לנושא ספציפי. כך שיש כאן שיתוף במשאבים.

שאלת הספקים

לכל אחד מקטגוריות הכלים השונים – בלוגים, פלטפורמת RSS, ויקים, social bookmarking, יש כיום מגוון כלים שונים, רובם סטארטאפים ומבוססי קוד פתוח. כאשר מדובר בהכנסת כלים לארגון, ארגונים חושבים פעמיים לפני שימוש בכלים "חינמיים" שלעתים פרוצים, ואין להם תמיכה וייצוג בארץ. כלים הארגוניים "מוסדיים" יותר שמספקים פלטפורמות פנים ארגוניות הכוללות יכולות Web 2.0 מגוונות מגיעים מבית מיקרוסופט ו-IBM. שתי ספקיות אלה מאז ומתמיד התמקדו בנושא הקולבורציה ונוחות המשתמש הסופי, מיקרוסופט עם סביבת ה Sharepoint ו-IBM עם סביבת לוטוס/Websphere (כולל Quickr, Sametime ועוד). ספקים נוספים מתחילים לכלול יכולות Web 2.0 בחבילותיהן, כמו לדוגמה ספקי ניהול תכנים כגון Stellent/Oracle, וספקי חבילות ארגוניות כגון SAP.

המלצות:

 התחילו בקהילות שכבר קיימות כיום ומחליפות מידע, הן אלה שיעריכו יותר את הפלטפורמה שתתנו להם וסביר שיעשו בה שימוש יעיל.

 הצעד הראשון לקראת בלוגים/ויקים: אתרו מומחים שבדרך כלל פונים להתייעץ עמם, וגייסו אותם למטרה. הבלוגים שהם יכתבו יהיו יותר אטרקטיביים.

 בשלב הראשון של הקמת הויקי, כדאי להזין אותו בתכנים התחלתיים. הזנת התכנים לא רק תהווה קטליזטור ליצירת תכנים נוספים, אלא תהווה מעין "דוגמה" לאיך פריט תוכן צריך להיראות.

 אם לא ברור כיצד הארגון יקבל את השיטות החדשות ועד כמה העובדים יהיו מוכנים לשתף מידע, כדאי להשקיע בהכנה וחינוך הארגון לקראת המהלך.

 מינוי של "אפוטרופוס" לכל קהילה.

 יצרו סטנדרטים ומדיניות. אמנם יוזמות אלה "נבנות מהשטח" אבל יש ליצור templates, להגדיר חוקים של מה מותר ומה אסור, ולייצר סטנדרטים ברורים של העלאת תכנים ושימוש בהם.

 ישמו שיטת בקרה וניהול על יוזמות אלה כדי להבין במה משתמשים ובמה לא, איפה ישנן בעיות, ואילו עוד פתרונות נדרשים.

 החוקים והבקרה ייקבעו על ידי, או לפחות בשיתוף, של הקהילה עצמה – באמצעות האפוטרופוס.

לסיכום:

השימוש בכלי Web 2.0 לצרכים פנים ארגוניים משקפים את הארגון הא-פורמאלי, ואת המידע הזורם בצורה חופשית בין העובדים. ארגון בו עובדים מרימים טלפון לשאול מומחה מסוים לדעתו, שקיימת בו החלפת מידע טובה במהלך ישיבות, ושמנהליו ועובדיו מבינים את הערך הגלום ביחסים שלהם עם אנשים אחרים וברשתות החברתיות והמקצועיות שלהם, הוא ארגון המועמד לנצל היטב את הפוטנציאל הגלום בשימוש בכלים אלה, בתוך ומחוץ לגבולות הארגון.

ארגונים ששמו לעצמם מטרה לשפר את שיתוף והעברת המידע בארגון חייבים לבחון את התפיסות החדשות שהביאה עמה מהפכת ה Web 2.0. אלה שיתעלמו ממהפכה זו כיום, עשויים להתקשות להדביק את הקצב בעתיד. יחד עם זאת, יש לגבש מדיניות לגבי האופן בו הארגון ישתמש בתפיסות חדשות אלה, לאילו צרכים, לאיזה קהל יעד בתוך הארגון, באיזו גישה, באיזו רמת שליטה, יש לגבש סטנדרטים וחוקים לשימוש בכלים אלה, ולבסס תכנית ניטור ובקרה.


אודות STKI

חברת אנליסטים ישראלית המספקת ללקוחותיה מידע אסטרטגי וטאקטי, המותאם למציאות הישראלית בתחום ה-IT, תוך שיתוף פעולה עם מספר חברות ייעוץ מובילות בעולם. צוות האנליסטים הבכירים של STKI מלווה את הלקוחות בתהליכי קבלת ההחלטות השונים.



  המלץ
לחברים
    
קבל עידכונים RSS    FACEBOOK          TWITTER

 
   הקודם  דרג וצפה בתוצאות  4  5  6  7  8  9  10 הבא   
 
  התרעות pCon
מה לא מספרים על
הטכנולוגיות החדשות?

מצגת תובנות קצרה מרוכזת ובחינם!


כדי לקבל חינם! 10 מצגות על "המוקשים הנסתרים של הטכנולוגיות המבטיחות ביותר"
מלא את פרטיך עכשיו והמצגת הראשונה כבר בדרך אליך...
דוא"ל: שם:
שלחו המצגת עכשיו
*לא נעביר המייל לגורם אחר, בהתחייבות!      **תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.


להרחבה וקבלת מידע מיידי נוסף, עבור לדף המלא עכשיו!


  עוד בבמה המקצועית
התפרסם ב-25/12התפרסם ב-11/12התפרסם ב-5/12 לריכוז הארכיונים
מהפכת הרשתות החברתיות הגיעה לארגוניםפשיעה מקוונת והעולם האמיתישימור המותג על גבי מוצרי תוכנה לארכיון הבמה המקצועית

  פרסום בטקסט

   המסלול היומי למסלול היומי בתמונות           
ארכיון בראש החדשותארכיון אתר נבחרארכיון הכרזה מועילהארכיון הטיפ המרכזי
חברת מוטורולה הודיעה כי תתפצל ב-2009 לשתי חברות נפרדות, על ידי הפרדת חטיבת הטלפונים הניידים משאר החברה במטרה להתאושש מהפסדים קשים בתחום הניידים. סוף או התחלה חדשה?אתר ``תושב`` (toshav) הנו פורטל המכוון אותך לאתרי עיריות בארץ ולאתרי משרדי ממשלה שונים, כולל מאגר טפסים מקוון שחוסך לך זמן יקר. ככה פותרים בעיות בירוקרטיה בקלות!
פלאפון תאפשר משלוח sms ישירות מ-facebook. לקוחות פלאפון יוכלו לשלוח מדי יום עשר הודעות sms חינם באמצעות אפליקציה ייחודית. ומה מתכננים בעתיד?הבעיהמחירי הדלק בישראל, בשונה משאר העולם, מרקיעים שחקים בעקבות המיסוי האדיר שמטילה המדינה. איך בכל זאת, תוכלו לצמצם בהוצ
מוטורולה מתפצלת לשתייםקיצור דרךפלאפון מציעה משלוח SMS מ-FacebookFullTank - מהי תחנת הדלק הזולה ביותר?

  קצר ולעניין
המציאות המורחבת בפתח



לצפייה בסרטון בפחות מ-2 דקות - לחץ כאן


  תשובות המומחה

לחלוק, לשתף, לעורר השראה ולהעצים מנהלי מידע, זה המוטו של קובי שפיבק Bsc ו- MBA. קובי הוא מורה דרך טכנולוגי שמלווה את עולם המחשוב: כתכנת, מהנדס, מנהל, יזם, עיתונאי, יועץ ומרצה, משנת 1976. כעורך הראשי של תחקירי pCon הוא כתב וערך ב-19 השנים האחרונות, למעלה מ-960 תחקירים מקצועיים, שמסייעים למנהלי מחשוב במאות ארגונים, ליהנות מיותר עניין, זמן פנוי וכסף זמין.

מנהלי מחשוב, שמעוניינים לקרוא או להפנות לקובי שפיבק שאלות מקצועיות, מוזמנים לעשות זאת במסגרת תשובות המומחה.

הפעם הוא עונה לשאלות הבאות :

  • מה ההשלכות של קונסיומריזציה לארגונים? מה הסיכון ממנה?
  • אילו תמורות רואים בשוק הוירטואליזציה?
  • מה היתרונות בצריכת שרותים "בענן" מספק מקומי?


  • רוצים תוכן שימושי בעל ערך?!...
    תוכלו לקבל זאת כאן ובחינם!


    הצטרף ל-pConTip

    ותקבל את הטיפים והסרטונים הכי טובים שיש ובחינם!

    ניוזלטר שבועי קצר וחינמי, מביא המלצות למאמרים, תוכנות מועילות, קיצורי דרך שימושיים, פרשנות לחדשות מרכזיות וסרטונים ייחודים, על הטכנולוגיות הכי מרתקות שיש היום.

    הכנס עכשיו את שמך והמייל, ולחץ על כפתור " לחץ כאן ועכשיו "



    דוא"ל
    שם
      המלץ לחבר
    ואהבת לרעך כמוך...

    אם לא מצאת שירות זה כשימושי, בבקשה ספר לנו. אם אתה כן נהנה מהשירות שתף חברים שגם להם הוא יכול לעזור. תחשוב על החיוך, הסיפוק, ההרגשה הטובה, כשגם רעך ייהנה כמוך והמלץ עכשיו.


      
     pConTop
    המלצות למנהלי מידע
    הכי מעניין וחשוב במחשוב
    פרשנות מעשית והכוונה לנושאי מפתח


    כדי להתעדכן מדי שבוע במשמעויות המעשיות של החדשות החשובות, וכן לדעת מה הם נושאי המפתח המרכזים בענף? מלא את פרטיך עכשיו ותקבל מדי שבוע ניוזלטר קצר וחינמי!
    דוא"ל:
    שם:

    כן ,שלחו הגיליון
    *לא נעביר המייל לגורם אחר!
    **תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

     ערוץ סרטוני pCon ביוטיוב
     משרות הייטק בשיתוף AllJobs
     pConTip
    הטיפים והסרטונים
    הכי טובים שיש!
    המלצות * חידושים * קיצורי דרך


    חינם! הרשם לניוזלטר שבועי קצר, של טיפים שימושיים ומסקרנים ולקט המלצות על סרטוני החידושים הטכנולוגיים הכי מרתקים שיש. הרשם עכשיו.

    דוא"ל:
    שם:

    כן ,שלחו הגיליון
    *לא נעביר המייל לגורם אחר!
    **תוכל להסיר את שמך בקלות, בכל עת.

       תוכן לפי נושא
     
        אבטחה
        אינטרנט
        חומרה
        יישומים
        ניהול
        סלולר
        עובדים
        עסקים
        שירותים
        תוכנה
        תקשורת
        תשתיות
     מודעות דרושים
     איך להתעדכן וליצור קשר
    RSS התעדכן ב-RSS
    RSS התעדכן ב-Google+
    FACEBOOK התעדכן בפייסבוק
    in התעדכן בלינקדין
    TWITTER להתעדכן ביוטיוב
    TWITTER התעדכן בטוויטר
    TWITTER צור קשר במייל
     לתשומת ליבך
     
    ©כל הזכויות שמורות | אודותינו | צור קשר | פרסם אצלנו | תנאי שימוש | מפת האתר | דף הבית
    לפרופיל ה Google+ | מה דעתך? | מדיניות פרטיות | RSS  | | לימודי מדעי המחשב